BIVERKNINGAR OCH SKADOR AV PLASMA PEN

En del skönhetsingrepp sprids som en modefluga och vem vill inte bli vackrare? Plasma pen blev framför allt populärt förra året. Jag gjorde Plasma pen på ögonlocket. Behandlingen går ut på att strama upp huden och ge ett lätt ögonlockslyft utan kniv och ärr. I regel krävs mer än en behandling.

 

Behandlingen går under flera namn: Plasmapenna, plasmapen, plasma pen m.fl.

(Bild efter behandlingen. Läkningen går bra)

 

 

Alla salongerna berättar inte om dom biverkningar ingreppet kan orsaka - troligtvis på grund av kunskapsbrist. Jag vill därför varna potentiella kunder om just detta ingrepp.

 

Det finns vissa kategorier av kunder som bör undvika behandlingen - tex gravida och ammande kvinnor.  Av ren nyfikenhet frågade jag min hudterapeut om anledningen, men det kunde hon inte svara på – för hon visste inte. Där borde jag ha backat och tackat nej till ingreppet, men så klok var jag inte.

Det man inte vet kan man ta reda på och det är anmärkningsvärt att en hudterapeut väljer att göra ett ingrepp som hon inte har tillräckligt med kunskap och erfarenhet om. Hon hade bara gjort ingreppen på några stycken innan. 

Jag frågade hudterapeuten: ”Vad är det värsta som kan hända?” Jag fick svaret: ”Att behandlingen inte har någon effekt samt pigmentförändringar”.

 

Jag har varit i kontakt med andra salonger både i Helsingborg, Malmö, Stockholm och Göteborg. Dom flesta gör bara ingreppet på dom övre ögonlocken. Anledningen till att dom inte behandlar dom nedre ögonlocken är att MAN VILL UNDIKA ÖGONSKADOR…Dessutom finns det inget att strama upp vid dom nedre ögonlocken.

 

Hade kliniken jag gick hos enbart gjort ingreppet på dom övre ögonlocken så tror jag att jag och min väninna sannolikt inte fått några problem.

 

Varför gör kliniken ingreppet på dom nedre ögonlocken när andra salonger inte gör det för att undvika skaderisken?

 

Då ingreppet gjordes långt ner uppstår det lätt en irritation vid ögonfransroten vilket leder till en skavande känsla.  Ögonen känns torra och grusiga. Irritation varje gång man blinkar. Dessa biverkningar orsakar klåda och man kan få ögonlocksinflammation och andra ögonskador. Det är dessutom lättare att drabbas av ögonlocksinflammation om du är äldre och har torr eller känslig hy. Salongen tog ingen hänsyn till hudtyp inför ingreppet.

 

Ganska snart efter behandlingen tappade både jag och min väninna ögonfransar/ögonfransar gick av. Små vaglar poppade upp till följd av irritation. Vi fick båda kontakta vården och börja med ögondroppar.

Ögonlocken har hela tiden varit klibbiga - känns som jag har sockerlag på locken. Det tar 3 månader innan ingreppet ska ha ”full effekt”. Jag hade hoppats att alla biverkningarna skulle upphöra efter tre månader men nope.

 

Jag pratade med behandlaren om mina klibbiga ögonlock och den klåda det medförde i maj månad, men hon hade inget av vikt att säga.

 

Om jag hade vetat att jag behövt ögondroppar en lång tid, ej kunnat använda ögonmakeup på flera månader, tappa ögonfransarna och riskera permanenta ögonbesvär så hade jag naturligtvis aldrig gjort detta ingrepp.

 

Informationen från klinikens sida har varit bristfällig och jag upplever vissa allmänbildande kunskaper som låga hos den hudterapeut jag träffat.

Ett halvår har nu gått sedan jag och min väninna gjorde ingreppet och ingen av oss är återställd.

 

Vi gjorde ingreppet samma dag, med samma ”penna” och hos samma behandlare. Vi gjorde det den sista januari och vi har sedan dag ett haft samma symtom. Tyvärr har vi fortfarande besvär efter ingreppet även om jag i dagsläget har drabbats av en s.k. ”följdsjukdom”.

Jag har dessutom bara kunnat använda ögonmakeup 5–10 gånger detta året för att inte irritera franskanten mer än nödvändigt. I dagsläget kan jag inte ens köra bil då jag har dimsyn och ser dåligt på mitt vänstra öga på långt håll.  För nästan två veckor sedan fick jag nämligen ögonlocksinflammation. Även om det är ofarligt så kan det vara en mycket långdragen process, månader om det vill sig illa. I värsta fall kan den bli kroniskt och komma och gå. Orsaken till min tillfälligt nedsatta syn har att göra med ögonens körtlar.

 

(Lånad bild från nätet av hur en ögoninflammation ser ut, då jag ej kan ta bilder med mobilen längre)

 

 
I måndags träffade jag en duktig läkare. Eftersom jag aldrig haft ögonproblem så vet jag väldigt lite om ögat och dess sjukdomar men han var pedagogiskt och duktig på att förklara. Läkaren kände till min förvåning till detta skönhetsingrepp och även dess biverkningar.

Jag fick kortisonsalvan Ficortil utskrivet samt Tevegyl mot klåda. Att gå med torra ögon kan orsaka skador och han tipsade mig om bra ögondroppar Hylo-Comod. Tyvärr ingår dom inte i högkostnadsskyddet för läkemedel då dom är dyra. Dessa ögondroppar är både förebyggande och återfuktande. Innehåller hyaluronsyra som bildar en skyddande film.  Dom kan användas utan att man bir ”beroende” och används ofta av linsbärare. Jag är nu steget före så att jag har gjort vad jag kunnat i alla fall - för att minimera risken för andra ögonskador. Nu är det bara att se tiden an och hoppas på att jag ska bli 100% återställd.

 

 

Min skada är redan skedd och det enda jag kan göra är att varna andra kvinnor. Jag har aldrig haft ögonproblem tidigare. Jag har inte ens haft ögoninflammation eller behövt behandla torra ögon.

 

Den salong jag gick till är relativt stor och jag trodde att jag var i goda händer och att jag kunde känna mig trygg där.

 

Chefen för klinikerna, inklusive salongen i Helsingborg, ringde mig igår. Enligt honom är det rätt att behandla ända ner till ögonfransroten. Där håller jag emellertid inte med honom.

Under hans 22 verksamma år är det bara en handfull kategori som blivit skadade men detta stämmer ju inte om man utgår från mitt individuella och enskilda fall.

Plasma Pen-behandlingen är ju relativt ny för företaget och dom kan inte ha så mycket statistik att gå på. Det förvånar mig inte om det finns ett mörkertal som har biverkningar.  Det känns bra att företaget öppnar ett försäkringsärende i höst även om det inte hjälper mig här och nu.  

Om det är extremt ovanligt att kunder får skador så är det ju högst anmärkningsvärt att just jag och min väninna blev drabbade. Någonting har ju uppenbart gått fel.

 

Någon kanske undrar om behandlingen hade någon föryngrande effekt? Svaret är nej, men det gör inget.

 

Jag får sätta på mig snygga solglasögon i sommar och bära snygga läppstift. Känner att strulet med ögonen har påverkat mitt humör negativt och det får det vara slut på nu. Tjohej!

 

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0