HETA FÄRSBIFFAR

 
 
 

Har haft väninnor på middag och det blev mitt egna recept – heta färsbiffar.

DENNA RÄTT ÄR FULL MED MÖJLIGHETER. LÄS MINA TIPS EFTER RECEPTET.

Receptet är för 12 pers. OBS jag gör heta färsbiffar efter antalet personer och fryser sedan ner köttfärsröran som blir över (läs ”tips” efter receptet).

INGRIDIENSER:

800 g nötfärs

400 g vitkål

4 morötter

5 vitlöksklyftor

1 röd paprika

1 grön chili

1 burk majs

2 grönsaksbuljonger

1 påse taccomixkrydda

2 gula lökar

4 msk vanlig senap

4 msk soja

(salt, peppar)

2000 g smördeg (om du vill göra Färsbitar av al köttfärsröra)

Ägg, vallmofrön

 

SÅ HÄR GÖR DU

 

Hacka den gula löken och vitlöken.

Strimla vitkål och morötter.

Skär paprikan i små bitar.

Koka upp 3 dl vatten med två buljongtärningar. Låt stå i kastrull.  Fram med stekpannan! Fräs den gula löken och vitlöken i smör så den får färg.  Tillsätt nötfärsen. Salta och peppra försiktigt. När den brynt så tillsätter du taccomixen, buljongvattnet du har i kastrullen samt senapen. Låt puttra 5 minuter.

Ta fram en stor kastrull.

Häll över köttfärsröran. Tillsätt morötterna, vitkålen och paprikan. Tillsätt soya och lite vatten. Låt  småputtra i 5 minuter.

Låt fryst smördeg tina lite (den blir lättare att jobba med då). Gör smördegsbitar som är ca 12x12 cm  och lägg på en plåt (får plats fyra st). Ta en hålslev (så att du inte får med all sky för då blir det kladdigt) och lägg på varje platta. Använd även en platta som tak. Vik ihop kanterna. Pensla med uppvispat ägg och dekorera med vallmofrön. Vallmofrö birkes (blå) är att föredra

Grädda i 225 grader i 10-15 minuter. Gör det när gästerna kommit. Dessa skall ätas direkt. De blir så tråkiga rent utseendemässigt om de står och kallnar och man ska värma dem.

TIPS 1: Själva röran kan du göra mycket av. Du kan tillsätta ris så får du en matig och billig köttfärsgryta. Du kan även använda nudlar eller ha denna köttfärsblandning till pasta. Röran kan frysas ner utan att den förlorar nämnvärt i smak.

 

TIPS 2: Jag fördrar för enkelhets skull att använda Lantgårdens smördeg a´450 g. Det är 10 plattor i varje, vilket blir 5 färsbitar). Beräkna max 2 bitar per person. En bit är mättande nog när man serverar en grönsallad till. Jag är dock en sådan som hellre gör för mycket än för lite. Mina gäster ska vara mätta när de går från mig. All köttfärsröra som jag fick över har jag fryst ner. Jag spar både tid och pengar samtidigt som jag äter bra mat!  

TIPSTIPS 3: Om du väljer att göra färsbitar av allt så kommer du att få spa (buljong) över. Sila den i en saftduk och använd den till annan rätt du ska laga, eller frys ner. Onödigt att kasta god buljong!

 

 

 



Kommentarer
Pernilla

Detta skakat testa!

2013-09-04 @ 04:34:29


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0